check
הדגשים בלימודים איראניים/ תורכיים/ בהאאיים | החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון

הדגשים בלימודים איראניים/ תורכיים/ בהאאיים

החוג מציע שלושה הֶדגשים ייחודים שהם היחידים מסוגם באוניברסיטאות בארץ:

 

  1. הֶדגש בלימודים איראניים:

 

ההדגש מציע אשכול קורסים העוסקים במגוון רב של נושאים: היסטוריה פוליטית, חברתית ותרבותית של איראן ומרכז אסיה החל משלהי העת העתיקה ועד ימינו; ספרות פרסית קלאסית ומודרנית; דתות איראן הטרום-אסלאמית; אמנות וארכאולוגיה במרחב דובר השפות האיראניות ובראשן פרסית, לפני הגעת האסלאם במאה השביעית ובימי-הביניים; תולדות יהודי איראן ועוד.

הלימודים בהדגש מושתתים על רכישת השפה הפרסית על משלביה השונים באופן מסודר ומעמיק. מערך

לימודי השפה כולל: (א) קורסי יסוד – "פרסית למתחילים" ו"פרסית למתקדמים" בהיקף של 16 נ"ז; (ב) קורסים תמאטיים נסמכי השפה הפרסית בהיקף של 6-4 נ"ז (עיתונות איראן העכשווית, הסיפור הקצר לאחר מהפכת 1979, שירה קלאסית וכדומה).

המעבר להדגש בלימודים איראניים נעשה לרוב לקראת שנה ב' לתואר בוגר. עם זאת, תלמידים בעלי פטור מלא מערבית או בעלי פטור מלימודי "ערבית למתחילים" יוכלו להתחיל את לימודיהם בהדגש כבר בשנתם הראשונה לתואר.

לשאלות ובירורים המתעניינים מוזמנים לפנות לראשת תחום הלימודים האיראניים ד"ר יוליה רובנוביץ': Rubanovich.Julia@mail.huji.ac.il

 

  1. הֶדגש בלימודים תורכיים:

הלימודים בהֶדגש מתמקדים בהיסטוריה חברתית ותרבותית של המדינה העות'מאנית על מחוזותיה השונים (הפרובינציות דוברות הערבית, אנטוליה והבלקן) ושל תורכיה המודרנית. התלמידים ילמדו תורכית מודרנית בהיקף של 16 נ"ז (רמות מתחילים ומתקדמים). מדי כמה שנים אנו מציעים קורסים מתקדמים בקריאת טקסטים אקדמיים בתורכית מודרנית ובתורכית-עות'מאנית.

 

המעבר להדגש בלימודים תורכיים נעשה לרוב לקראת שנה ב' לתואר בוגר. עם זאת, תלמידים בעלי פטור מלא מערבית או בעלי פטור מלימודי "ערבית למתחילים" יוכלו להתחיל את לימודיהם בהדגש כבר בשנתם הראשונה לתואר. תלמידים המבקשים להמשיך את לימודיהם למוסמך בתחום האימפריה העות'מאנית, יחויבו בעמידה בפטור מלא מערבית.

לשאלות ובירורים המתעניינים מוזמנים לפנות לראש תחום הלימודים התורכיים פרופ' אייל ג'יניאו: eyal.ginio@mail.huji.ac.il

 

  1. הֶדגש בלימודים בהאאיים:

 

ההֶדגש עוסק בלימוד תולדות הדת הבהאאִית ותורותיה בהקשר של מדע הדתות, הפילוסופיה הקלאסית ותולדות איראן במאה התשע־עשרה. הדת הבהאאִית היא דת עולמית חדשה שהופיעה במאה התשע־עשרה מתוך האסלאם השיעי ועד מהרה התפתחה לדת עצמאית. ראשית הדת בפרס שם פעל בין השנים 1850-1844 ה"בַּאבּ" ("השער"), מייסד התנועה הבּאבּית, שהפכה בידי ממשיכו בַּהַאאֻ אללַּה לדת הבַּהַאאִית. בהמשך תולדותיו הגיע בַּהַאאֻ אללַּה לעכו, לחיפה ומשם התפשטה הדת לעולם כולו. מייסד הדת ויורשיו הותירו אחריהם ספרות עשירה ביותר.

הלימודים בהדגש כוללים שני מרכיבים: (א) קורסים עיוניים בהיקף של 12 נ"ז; (ב) לימוד השפה הפרסית (ברמת מתחילים ומתקדמים) בהיקף של 16 נ"ז.

 

לימודי ההדגש מתחילים בשנה ב' לתואר בוגר ומיועדים לתלמידים בעלי פטור מלא מערבית או לאלה שהשלימו את הקורס "ערבית למתחילים". יתקבלו תלמידים שסיימו את חובות שנה א' בחוג בממוצע 90. כמו כן התלמידים יוזמנו לריאיון אישי. למתקבלים תוענק מלגה למשך שנתיים. התנאי להמשך קבלת המלגה בשנה ג' הוא ממוצע של 90 בחוג שבו נלמד ההדגש.

 

לשאלות ובירורים המתעניינים מוזמנים לפנות לרכז ההדגש מר איתן ישי: eitan.ishai@mail.huji.ac.il או לראש התחום פרופ' מאיר בר-אשר: meir.bar-asher@mail.huji.ac.il